Niezwykle istotnym warunkiem odniesienia sukcesu w biznesie opartym na obsłudze klienta „z ulicy” jest posiadanie dobrego lokalu usługowo-handlowego. Istnieje szereg czynników decydujących o tym, czy wybrany lokal okaże się strzałem w dziesiątkę dla przedsiębiorcy. Warto pamiętać, że różnią się one w zależności od branży, specyfiki oraz skali prowadzonej działalności.
Jak w przypadku każdej innej nieruchomości, o atrakcyjności lokalu w pierwszej kolejności decyduje jego lokalizacja. Istotna jest ona zarówno w obrębie miasta, dzielnicy, ulicy, jak i samego budynku. Lokal musi być widoczny dla klientów przedsiębiorcy, więc nawet jeśli jest położony przy najlepszej ulicy handlowej w mieście, ale jest usytuowany w trudno dostępnej części budynku, może nie spełnić swojej funkcji. Najbardziej pożądane cechy jego lokalizacji to odpowiednio duży ruch pieszy i samochodowy, dogodny dojazd autem i środkami komunikacji miejskiej oraz dostępny bezpłatny parking.
O widoczności lokalu zwykle przesądza dobrze wyeksponowana witryna. Jest to prywatna przestrzeń reklamowa przedsiębiorcy, która może okazać się nieoceniona w generowaniu sprzedaży. Dobrze wykorzystana potrafi skutecznie zachęcić klientów do wejścia do środka i skorzystania z usług firmy lub zrobienia zakupów.
Wybierając lokal usługowo-handlowy pod działalność gospodarczą nie można zapominać o możliwości i warunkach jego dostosowania do indywidualnych potrzeb prowadzonej działalności. Zgodę na ewentualne przeróbki i adaptacje wnętrza najbezpieczniej jest uzyskać jeszcze na etapie negocjowania umowy najmu. Moment jej zawierania jest też dobrym czasem na uzgodnienia dotyczące warunków umieszczenia reklamy firmy (szyldu, kasetonu) na zewnętrznej elewacji budynku.
Największym popytem cieszą się topowe lokale z witrynami położone w centrach dużych miast. Jeśli wysokość czynszu jest rynkowa, są one właściwie wynajmowane „na pniu”. Inwestując w zakup takiej nieruchomości można być pewnym, że cena najmu będzie stabilna i nie będzie problemów ze znalezieniem klienta gotowego ulokować w nim swoją działalność.
Średni czas trwania umowy najmu w przypadku tego typu lokali wynosi 5 lat. Zdarzają się oczywiście krótsze, na przykład 2–3 letnie, ale i dłuższe – zawierane nawet na 10 lat. Przeważnie okres jej trwania jest zależny od atrakcyjności lokalu. Im jest bardziej atrakcyjny, tym najemca jest bardziej skłonny związać się umową na dłuższy czas.